Podsetnik za trudnoću

Ovde se nalazi jednostavan podsetnik koji će vas voditi kroz zdravu trudnoću. Možete da ga odštampate kako biste ga lakše koristili.

Prvi trimestar − od 1. do 12. nedelje

  • Posetite svog ginekologa

    • Čim posumnjate da ste trudni posetite svog ginekologa. On može da potvrdi da ste trudni, da odredi predviđeni datum porođaja i da vam pomogne da isplanirate svoj trudnički program zdravstvene nege.

  • Zakažite svoje trudničke preglede

    • Tokom cele trudnoće biće vam potrebni redovni pregledi kako biste bili sigurni da je sve u redu. Vaša prva poseta ginekologu tokom trudnoće po preporuci ginekologa, najčešče je između 10. i 16. nedelje.

  • Razmislite o skrining testovima

    • Od otprilike 9. nedelje biće vam predložene analize krvi i ultrazvučni pregledi kako bi se proverio razvoj vaše bebe. Vaš prvi ultrazvučni pregled po preporuci ginekologa, najčešče je između 8. i 12. nedelje.

  • Razmislite o porodilištu

    • Čim saznate da ste trudni, sa svojim ginekologom razgovarajte o mogućnostima rađanja i raspitajte se o porodilištu.

  • Počnite da uzimate multivitamine za trudnoću, ukoliko to još niste učinili

    • Elevit Pronatal sadrži najviši kombinovani nivo folne kiseline i gvožđa za trudnice. Klinički je dokazano da smanjuje rizik od oštećenja neuralne cevi poput spine bifide do 92% i sprečava nedostatak gvožđa u ishrani. Preporučuje se da se Elevit Pronatal uzima na dnevnoj bazi jedan mesec pre planiranog začeća, tokom trudnoće i dojenja. Ukoliko ne dojite, preporučuje se da uzimate Elevit Pronatal do samog porođaja.

  • Prestanite da pušite

    • Preporučuje se da prestanete da pušite čim posumnjate da ste trudni, ukoliko to već niste učinili.

  • Ne konzumirajte alkohol

    • Najbezbednija opcija je da izbegavate konzumiranje alkohola tokom trudnoće i dojenja.

  • Jedite zdravo

    • Pratite hranljivu, dobro izbalansiranu i raznoliku ishranukoja će vas i vašu bebu održavati zdravima. Upoznajte se sa činjenicama o hrani koju treba izbegavati ili je unositi u ograničenim količinama i pijte puno vode.

  • Smanjite unos kofeina

    • Pokušajte da unosite manje od 200 mg kofeina dnevno. To je otprilike ekvivalent dvema šoljicama espresa. Ne zaboravite da kofeina ima i u čokoladi, čajevima, nekim bezalkoholnim i energetskim pićima.

  • Redovno vežbajte

    • Budite aktivni i pokušajte da svakog dana odvojite 30 minuta za umereno vežbanje poput šetnje ili plivanja.

  • Proverite uslove porodiljskog odsustva s posla

    • Pitajte svog poslodavca o svojim pravima u vezi sa porodiljskim odsustvom.

  • Zatražite novčane naknade od države

    • Vlada ima niz finansijskih podsticaja koje možete da koristite. Preko Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja proverite da li imate pravo na plaćeno roditeljsko odsustvo ili na porodične poreske olakšice.

  • Prijavite se za naš besplatan vodič kroz svaku nedelju trudnoće koji će vam stizati i-mejlom

    • Slaćemo vam i-mejl svake nedelje da bismo vam pokazali kako vi i vaša beba napredujete.

  • Prestanite da čistite pesak (toalet) za mačku

    • Ako imate mačku, nosite gumene rukavice dok ga čistite ili zamolite nekog drugog da to uradi. Ako radite u bašti, takođe je dobra ideja da koristite rukavice.

Drugi trimestar - od 13. do 26. nedelje

  • Zakažite svoje skrining testove za drugi trimestar

    • Obično se u tom periodu rade analize krvi između 15. i 18. nedelje i ultrazvučni pregled između 18. i 20. nedelje kako bi se proverio razvoj vaše bebe.

  • Pridružite se trudničkoj grupi

    • Podelite svoja iskustva i razmenite podršku sa drugim trudnim ženama čiji predviđeni termin je blizu vašeg.

  • Napravite plan porođaja

    • Porazgovarajte o svojim željama u vezi sa porođajem sa svojim ginekologom i sa svojim partnerom i zapišite plan porođaja.

  • Zakažite pretporođajne časove

    • Na ovim korisnim časovima objasniće vam šta da očekujete tokom porođaja, opcije za smanjenje bola, trudničke vežbe i osnovne stvari u vezi sa negom deteta, kao što su hranjenje i presvlačenje. To je takođe i prilika da postavite pitanja, porazgovarate o svojim osećanjima i sretnete druge buduće roditellje.

  • Informišite se o dojenju

    • Dojenje donosi mnogo zdravstvenih koristi i za vas i za vašu bebu. Ukoliko planirate da dojite, babice će vam dati savete kako da to radite.

  • Radite vežbe za karlicu

    • Mišići donjeg dela vaše karlice mogu da oslabe usled trudnoće i porođaja i da dovedu do inkontinencije bešike. Postoje jednostavne vežbe koje će vam pomoći da ojačate svoje mišiće.

  • Razmislite o čuvanju dece

    • Ukoliko planirate da se vratite na posao posle porođaja, proverite kakve mogućnosti za čuvanje dece postoje u vašoj okolini. Neke od njih treba rezervisati mnogo unapred pa se prijavite na listu pre samog porođaja.

  • Idite u nabavku trudničke/porodiljske odeće

    • Verovatno ste primetili da vam vaša odeća više ne odgovara − vreme je da potražite trudničku/porodiljsku odeću! Trebaće vam i porodiljski brushalter.

Treći trimestar - od 27. nedelje do porođaja

  • Kupite ili pozajmite osnovnu opremu za bebu

    • Osim posebnih delova nameštaja za bebu, biće vam potrebni i kolica, odeća za bebu, pelene i druge neophodne stvari. Postoji mnogo mogućnosti za kupovinu novih stvari, a možete razmisliti i da pozajmite neke od prijatelja i rodbine sa starijom decom.

  • Kupite još jedan trudnički brushalter

    • Vaše grudi su porasle od prvog trudničkog brushaltera koji ste kupili tako da će vam trebati drugi negde oko 28. nedelje.

  • Montirajte specijalnu nosiljku za bebe u auto

    • Deca, mlađa od 6 meseci, u automobilu moraju biti smeštena u posebnoj, atestiranoj, pravilno montiranoj nosiljci koja gleda prema nazad. Biće vam potrebna da biste dovezli svoje novorođenče iz bolnice pa je bolje da to odmah uradite. Trenutno važeće smernice o korišćenju nosiljki za bebe proverite u Zakonu o bezbednosti saobraćaja.

  • Spakujte svoju torbu za bolnicu

    • Možda će biti potrebno da brzo odete u bolnicu, zato spakujte svoju torbu za bolnicu i budite spremni za pokret. Nemojte zaboraviti da ponesete i stvari potrebne za bebu.

  • Pripremite bebin kutak

    • Pripremite sobu za bebu tako da bude spremna kad se vratite iz bolnice.