Način života

Pratite jednostavne savete u vezi sa načinom života dok se pripremate za trudnoću. Oni će vam pomoći da budete spremni za začeće, a vašoj bebi pružiće najbolji mogući ulazak u novi život.

Na vaše šanse za začeće utiče niz faktora koje možete da prilagodite i promenite, kao što su vaša ishrana, težina, pušenje i vežbanje. Možda će biti potrebne neke promene u vašim uobičajenim navikama kako biste imali veće šanse za začeće.

Ovih 13 saveta u vezi sa načinom života pomoći će vama i vašem partneru da budete spremni za osnivanje porodice.

Vodite računa o sebi

 
1. Pravilno shvatite vaše potrebe u vezi sa ishranom

Pridržavajte se dobro izbalansirane ishrane, pune svežeg voća i povrća, proteina dobrog kvaliteta, integralnih žitarica, mlečnih proizvoda sa niskim sadržajem masnoće i sa mnogo vode. Dobra ishrana tokom trudnoće pružiće vašoj bebi najbolji ulazak u život.

Pokušajte da izbegavate supstance koje mogu dovesti do problema sa začećem i trudnoćom, kao što su alkohol, hrana koja može da sadrži listeriju (kao što su meki sirevi, hladno meso, već pripremljene salate i presna jaja) i ribu koja sadrži mnogo žive. Takođe se preporučuje da svoj dnevni unos kofeina svedete na minimum. Saznajte više na našoj stranici o planiranju ishrane.  

Držite se dobro izbalansirane ishrane sa mnogo raznovrsnog svežeg voća i povrća. Dobra ishrana tokom trudnoće pružiće vašoj bebi najbolji ulazak u život.
2. Uzimajte dodatak ishrani za trudnoću dok planirate da zatrudnite

Trudnoća je jedan od najzahtevnijih perioda u pogledu nutritivnih zahteva u životu jedne žene, a važnost dobre ishrane tokom trudnoće za majku i za zdravlje bebe široko je priznata.

Tokom trudnoće, potrebe za nekim ključnim hranljivim materijama se povećavaju. Bez obzira na dobre namere, zadovoljenje dodatnih nutritivnih potreba može biti teško samo kroz ishranu. Uzimanje multivitamina i mineralnih dodataka ishrani za trudnoću, kao što je Elevit Pronatal®, može da pomogne da se pridobiju dovoljne količine esencijalnih hranljivih materija koje su neophodne za pokrivanje potreba majke i bebe.

Prve nedelje trudnoće su period kad vitalni organi vaše bebe počinju da se formiraju, a to je ujedno i period kada može da se desi da čak ni ne znate da ste trudni. Zato je važno da počnete da uzimate dodatak ishrani za trudnoću svakog dana bar 1 mesec pre nego što pokušate da začnete.

3. Ostanite zdravi i vodite računa o dobroj higijeni hrane

Smanjite šanse da dobijete infekciju preko hrane zato što niste ispravno postupali sa njom. Sva vaša kuhinjska pomagala i površine treba da budu čisti, perite ruke i dobro perite sveže voće i povrće, dobro termički obradite vašu hranu i sve čuvajte na odgovarajućoj temperaturi.

Couple walking in woods

4. Redovno vežbajte

Aktivnost smanjuje rizik od nekih hroničnih zdravstvenih problema i poboljšava vaše opšte stanje.

Smernice za telesne aktivnost Zavoda za javno zdravlje određuju minimum fizičke aktivnosti koju bi trebalo da praktikujete kako biste ostali zdravi. Budite aktivni tako što ćete uneti male promene − npr. koristite stepenice umesto lifta i vežbajte bar 30 minuta svakog dana, ukoliko je moguće umerenim intenzitetom, npr. brzo hodanje ili plivanje.

Ipak, nemojte preterivati. Previše vežbanja može da utiče na vaše hormone, a to može otežati začeće.

5. Kontrolišite svoju težinu

Održavanje zdrave telesne težine od suštinskog je značaja ako želite da zatrudnite. Vaše šanse da zatrudnite se smanjuju ako je vaša težina prevelika ili premala, uglavnom zbog poremećaja u radu hormona.

Kako biste izračunali idealnu težinu za svoju visinu, treba da izračunate svoj indeks telesne mase (BMI). To možete učiniti tako što ćete podeliti svoju težinu u kilogramima sa svojom visinom izraženom u kvadratnim metrima ili možete da koristite jednostavan online BMI kalkulator.  
 
Idealan BMI je između 18,5 i 24,99. Ukoliko je potrebno da smanjite ili povećate kilažu kako biste bili u zdravom opsegu, porazgovarajte sa svojim ginekologom o najboljem načinu za to.  

Smanjenje stresa može da poveća vaše šanse da zatrudnite
6. Prestanite da pušite

Pušenje uzrokuje niz zdravstvenih problema i može da utiče na plodnosti i kod muškaraca i kod žena. Ako vi ili vaš partner pušite, planiranje bebe je sjajan razlog da oboje prestanete da pušite.

Ukoliko vam je potreban savet i podrška u vezi sa ostavljanjem cigareta, porazgovarajte sa svojim zdravstvenim stručnjakom.

Couple walking in woods

7. Smanjite nivo stresa

Ritam modernog života i napori da zatrudnite mogu rezultirati time da ćete se osećati umorno i pod stresom. Smanjenje stresa, npr. pomoću tehnika za opuštanje, može pomoći da se povećaju vaše šanse da zatrudnite. Aktivnosti poput joge, taičija ili meditacije mogu biti od pomoći.

8. Izbegavajte previše toplote

Izbegavajte previsoke temperature u sauni ili u đakuziju dok pokušavate da zatrudnite. Muškarci takođe mogu poboljšati kvalitet sperme i broj spermatozoida tako što će izbegavati preteranu toplotu.

9. Nemojte čistiti pesak za mačke

Korišćeni pesak za mačke može da sadrži bakterije koje su štetne, zato je najbolje da koristite gumene rukavice tokom čišćenja mačjeg toaleta ili da zamolite nekog drugog da to uradi. Koristite rukavice tokom radova u bašti iz istog razloga.

Budite sigurni da ste spremni

 
10. Proverite svoje finansije

Osnovna stvar je da se vi i vaš partner finansijski pripremite za putovanje koje vas očekuje. Uverite se da ste oboje finansijski stabilni i da ste planirali dodatne troškove koje donosi stvaranje porodice.

11. Raspitajte se o porodičnoj istoriji

Ukoliko je moguće, važno je da saznate što više iz porodične istorije dok planirate trudnoću. To takođe može biti važan deo u uobličavanju života vas i vaše bebe. Možda će biti potrebno da porazgovarate o nekim zdravstvenim porodičnim problemima sa svojim ginekologom pre nego što pokušate da zatrudnite kako biste odredili da li neki faktori mogu da utiču na vašu trudnoću ili na razvoj vaše bebe.

12. Razgovarajte sa porodicom i prijateljima

Ako vam je to prijatno, dobra je ideja da razgovarate sa užom porodicom i prijateljima o želji da stvorite porodicu. To može pomoći vama i vašem partneru da bolje razumete šta sve to obuhvata i stvari koje treba da pripremite. Takođe, to može oboma dati potrebnu podršku.

13. Da li ste spremni za putovanje koje je pred vama?

Maštanje o stvaranju porodice je svakako uzbudljivo, ali je dobro da se zaustavite i da porazgovarate sa svojim partnerom pre nego što suviše odlutate. Proverite da li je vaš partner na istoj liniji i da li ste oboje emotivno spremni za stvaranje porodice.

Ali to nije sve…

Pripremili smo svebouhvatnu listu stvari koje treba uraditi pre nego što pokušate da zatrudnite Pročitajte i odštampajte naš korisni podsetnik za period pre začeća koji će vam pomoći da se pripremite za zdravu trudnoću.